موانع و آسیب های حیا

موانع و آسیب های حیا

 موانع و آسیب های حیا

حیا فطری انسان است لذا در روایات : الحیا خیر کله یکف ذا الدین و من لا دین له عن القبیح  در قرآن هم فرموده کره الیکم الکفر و الفسوق و العصیان . درروایت : به آدم سه چیز عرضه شد تا انتخاب کند عقل دین و حیا آدم عقل را انتخاب کرد و آندو نیز گفتند ما می مانیم . الحیا زینه .

در روایات در موانع حیا تا 20 مانع قابل استفاده است که ما 5-6 تا می گوییم .

1-  فقر: امیر فرمود من ابتلی بالفقر ابتلی باربع خصال : بالضعف فی یقینه و النقصان فی عقله و الرق ( رقیق شدن ) فی دینه و قله الحیا . مبارزه با فقر بخشی بر عهده دولت است مانند اصل 44 که زمینه اشتغال زایی را فراهم می کند . اما یکسری مسائل است که در جامعه ایجاد فرق می کند مانند اینکه جوان تحصیل کرده از برخی کارها عار دارد امیر المومنین به نخلستان های اطراف مدینه مراجعه کردند گفتند کارگر نمی خواهیم یک فرسنگ ازمدینه فاصله گرفت زنی در کنار باغی به اطراف نگاه می کرد – چه کار داری ؟ - دنبال کارگری هستم تا این دیوار باغ را اصلاح کند حضرت خود از چاه آب کشیدند گل و خشت درست کردند و دیوار را اصلاح کردند صاحب کار مقداری خرما به آن حضرت داد با علی علی گفتن جوان که کاردرست نمی شود اسم را جستی مسما را بجو. همه انبیا بلا استثنا چوپانی کرده اند روایت داریم خدا به انبیا چوپانی داد تا صبور شوند چون چوپان خیلی باید صبور باشد چند ساعت در بیابان بماند .عمر بن مسلم تاجر مدتی خدمت آقا نرسید پرسیدند کجاست گفتند تمام کاسبی را تبدیل به نقد کرده در خانه خود را بازنشسته کرده و از همان می خورد که مرا همین بس است حضرت به او پیغام دادند : تعطیل تجارت باعث کاهش عقل و خرد است انسان در خانه حوصله اش سر می رود و بیکاری مشکل آفرین می شود .

دلیل دیگر فقر در جامعه نبود قناعت است و ساده زیستن . ابو اسحاق در خطبه امیرالمومنین دید حضرت پیراهن خود را تکان می داد بعد که پرسید فرمود یک پیراهن داشتم شستم ... نمی گویم چنین باش ولی کت و شلوار یک میلیونی برای عروسی ساعت 200 هزارتومانی . کسی میگوید پیرمردی دیدم در مسجد سفره اش را باز کرد و نانی مشغول شد و من هم گرسنه بودم مرا تعارف کرد رفتم دیدم نمی توانم بخورم آمدم بیرون مسجد امام حسن و امام حسین را دیدم : گرسنه ام مرا دعوت کردند غذای خوبی آوردند گفتم مقداری از این غذا بدهید برای پیرمردی در مسجد ببرم گفتند او پدر ماست از چنین غذاهایی نمی خورد .

2-  اصرار بر گناه . اللهم اغفر لی الذنوب التی تهتک العصم اصرار برگناه باعث از بین رفتن قبح گناه می شود مانند جوراب نپوشیدن خانم ها . جوانی که از سیگار کشیدن جلوی پدرش خجالت می کشید ولی در اثر تکرار عادی می شود .

3-  حرف زیاد زدن . حرفهای لغو حضرت امیر من کثر کلامه کثر خطاوه و من کثر خطاوه قل حیاوه و من قل حیاوه و من قل حیاوه قل ورعه ومن قل ورعه مات قلبه که چرا درنماز حال ندارم چون در شب نشینی حرف زیاد  می زند . و من مات قلبه دخل النار . چینش زیبای روایت کثرت کلام = کثرت خطا = قلت حیا = قلت تقوی = مردن قلب = ورود به آتش .

4-  جهل و نادانی . تمام گرفتاری های ما از جهل است . اگر بدانیم خدا و اولیا الهی ناظر بر کارما هستند . ازامام سجاد پرسیدند چرا این قدر شما موفقی ؟ - علمت ان رزقی لا یاکله غیری لذا حرص نزدم ... برخی بزرگان این آیه را مینوشتند در اتاقشان الم یعلم بان الله یری ؟ یکی از بزرگان آیات عذاب را می خواند گریه می کرد گفتند لابد آیات رحمت بخواند گریه نمی کند ولی اولین آیه رحمت را که خواند: سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السموات و الارض گریه اش شدید شد – چرا – می ترسم در این بهشت به این وسعت به اندازه جای پایی برای من نباشد . در جلد اول بحار 30 الی 40 اثر برا ی جهل می شمارد از جمله از بین رفتن حیا .

5-    و ... بد خلقی . گناهان جنسی . شراب خواری . اعتیاد .

مصیبت : یکی از اموری باعث حیا می شود گریه بر امام حسین است چرا گفتند موقع مصیبت سر را پایین بیندازید  و تباکی کنید .                                

 




:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: موانع و آسیب های حیا ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد احمدی
تاریخ : سه شنبه 3 بهمن 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: